TUTORIAL

Berjam-jam aku habiskan masa hanya untuk tukar favicon dekat blog aku. Akhirnya menjadi juga.
Dekat sini aku nak kongsi dengan korang macam mana nak ukar favicon korang. Buat sesiapa yang tak tahu apa itu favicon apa biar aku terangkan sikit. Favicon itu ialah icon untuk sesebuah website, macam dekat blogspot ni korang akan nampak icon berbentuk B (yang warna oren dekat sebelah url korang tu).Kalau di Facebook di sebelah URL ada icon F kan? Jadi benda alah itu namanya favicon. Memang benda ini dah lapuk tapi bukan semua tutorial yang aku tengok menjadi. Kalau ada sesiapa yang belum tukar korang boleh tukar sekarang.

INI FAVICON AKU!!

Langkah Pertama korang sediakan url gambar yang ingin dijadikan icon favicon untuk blog korang.

Langkah Kedua korang copy url gambar yang nak dijadikan icon tu dan paste pada text Masukkan URL Gambar Disini pada kode berwarna biru di bawah.

<link href='Masukkan URL Gambar Disini' rel='shortcut icon' type='image/gif'/>

Contoh kod yang telah diedit

<link href='https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEivSLNUk-f3tT_PyXgu0W5a-ytigv7aJWlq-Vc16JTceQNWEJGDB3OqQjZeVQlIXhAll97hC3hDoSkPKNTSIDhRUZzdekj9UonF_ixh4uQgGTYEnhGWFhSC7FzpAJpmF5lMQuOkdlkjI0M/s1600/aqnaim.jpg' rel='shortcut icon' type='image/gif'/>

Langkah Ketiga korang Log in blog => Dashboard => Layout => Edit HTML.

Langkah Keempat. Dengan menggunakan keyboard, tekan kekunci Ctrl + F dan taip atau paste kod <b:skin><![CDATA[/* pada ruang Find. Seterusnya tekan kekunci Enter.

Langkah Kelima korang salin kod yang telah siap di edit tadi ( rujuk langkah kedua) dan paste kod tersebut di atas atau sebelum kod <b:skin><![CDATA[/*

Lepas itu save. Kalau tak menjadi cuba refresh dua ke tiga kali. Kalau tak ada juga nasib ko la
semua langkah-langkah di atas aku copy dari ~ Blog AQ NAIM
(tutorial dia memang hebat dari 100 tutorial yang aku cuba, yang lain semua tak menjadi)


Terima Kasih Baca Entry Aku, Like kalau Suka :p

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Photobucket